top of page

Googlen ilmaiset palvelut – tärkeimmät Google työkalut pienyrittäjälle – näkyvyyttä ilman mainosbudjettia

  • Writer: Digify
    Digify
  • Nov 1
  • 3 min read

Updated: 1 day ago

Googlen ilmaisten työkalujen avulla pienyritys voi seurata tuloksiaan ja parantaa näkyvyyttään ilman suurta teknistä osaamista. Tässä tärkeimmät Google työkalut, joita Digify suosittelee jokaiselle pienyrittäjälle.


Nämä työkalut sopivat erityisesti pienyritykselle, joka haluaa kehittää hakukonenäkyvyyttään ja seurata verkkosivustonsa kävijöitä rajallisella budjetilla. Hyödynnä ilmaisia toimintoja nostaaksesi yrityksen näkyvyyttä.


Alla lyhyt yhteenveto tärkeimmistä, sekä Digify:n suosituksia.


Google työkaluja - kuvituskuva

Katso, mitä Google-työkaluja voit hyödyntää eri tilanteissa — kevyimmistä vaihtoehdoista monipuolisimpiin:


  1. Yritykselle, jolla on toimipiste

  2. Yritys, jolla on Google Sites -sivut

  3. Yritys, jolla on muu sivusto

  4. Verkkokauppa







  1. Yritykselle, jolla on toimipiste


Kun yrityksellä on toimipiste (ei toimi pelkästään verkossa), ota tämä käyttöön.


Muutoin, tutki Google brändiprofiilin käyttämistä - suhteellisen uusi ja kehittyvä Googlen toiminto.


Google Business Profile - yritysprofiili


Google nostaa yritysprofiilin omaavat yritykset paremmin. Mitä enemmän tietoa profiili sisältää, sitä paremmin se nostetaan.


  • Lisää kuvia ja päivityksiä.

  • Kerää profiiliin arvosteluja (Google Arvostelut). HUOM: VASTAA ARVOSTELUIHIN!

    • Google nostaa yrityksen, jolla arvosteluja korkeammalle.

    • Yrityksesi saa luottamusta ja enemmän uusia asiakkaita.


Paikallisia yrityksiä haetaan usein - hyvä mahdollisuus tulla löydetyksi!

Katso esimerkkejä (lähde: Google Keyword Planner)

  • Ravintola Porvoo: 1000 - 10000 hakua/kk

  • Autokorjaamo Porvoo 100 - 1000 hakua/kk

  • Laituri: 1000 - 10000 hakua/kk

  • Kotisiivous Kuopio: 100 - 1000 hakua/kk

  • Remontti Tampere: 100 - 1000 hakua/kk - moninkertaistunut ajalla 8-11.2025

  • Remontti Pirkanmaa: 10 - 100 hakua/kk



  1. Yritys, jolla on Google Sites -sivut


Haluat mahdollisimman helpot ja edulliset sivut hyvällä hinta-laatu-suhteella.


Kuten muutkin kotisivukoneet

  • Google Sites on helppokäyttöinen

  • On laaja yhteistyömahdollisuus

  • Sivusto on responsiivinen, eli se toimii hyvin eri laitteilla

  • Voi käyttää valmiita malleja tai rakentaa sivun elementeistä alkaen ilman koodaustaitoja


Mutta erityisesti

  • Saumaton integraatio muihin Google-palveluihin

  • Edullinen


Kun haluat "oikeat" sivut, eli sivut omalla verkkotunnuksella ja vastaavalla sähköpostilla:

Otettava Google Workspace maksullinen sopimus, väh. 7€/kk vuositilauksella + verkkotunnus 10 - 20 €/v.


Yhteenvetona, käytä näitä


  • Google yritys ja/tai brändiprofiilia

  • Google Search Console

  • Google Analytics


  1. Yritys, jolla on muu sivusto


  • Yrityksellä on esim. Webnode, Wix, Wordpress, tms. sivusto

  • Haluat seurata miten sivuillasi käyttäydytään, mitä katsotaan ja mitä ei, ym

  • haluat parantaa orgaanista (eli ei-mainos) näkyvyyttä ja liikennettä.

  • Haluat mainostaa Googlessa tai somessa, ja seurata täsmälleen miten mainos johtaa haluttuun tapahtumaan


Google Search Console (GSC) - analytiikka ja SEO


GSC on maksuton suht helppokäyttöinen palvelu, jonka avulla voit seurata ja ylläpitää sivustosi näkyvyyttä Google-hakutuloksissa sekä suorittaa vianetsintää.


Jos teet sivusi itse, tämä on opeteltava.

 

Vaikka ei käyttäisi aktiivisesti, löytyy mielenkiintoisia asioita, kuten Vinkit-sivu ja Tulokset-sivu.

  • Näet kävijämääriä ja klikkauksia. Näet mikä on kävijöitä kiinnostanut.

  • Näet millä hakusanalla/lauseella sivusi on löydetty.

  • Jos on Google mainoskampanja päällä, ja muutoinkin, voi katsoa tilastoja.


Google Analytics (GA tai GA4) - analytiikka


GA on ilmainen työkalu, joka kerää ja analysoi verkkosivustosi ja sovellustesi dataa, kuten kävijämääriä ja -lähteitä, ja tarjoaa raportteja, jotka auttavat ymmärtämään käyttäjien toimintaa, paljon yksityiskohtaisemmalla tasolla kuin Search Console.


Google Analyticsia kannattaa käyttää analysoimalla verkkosivuston liikennettä ja vierailijoiden käyttäytymistä, jotta voit tehdä parempia markkinointipäätöksiä.


  • Kävijäliikenteen lähteiden,

  • konversioiden ja

  • käyttäytymisen seuranta sekä

  • sivuston teknisen toimivuuden optimointi


Kun ymmärrät miten sivustollasi käyttäydytään voit tehdä parannuksia sen mukaan, ja oikeasti saada enemmän myyntiä. Suosittelen!

GA vaatii tägin (koodipätkän, joka tekee seurantaa) asentamista sivuille - paitsi Google Sites sivulle. (Käytä Google Tag Manageria apuna.)


Google Tag Manager (GTM)


GTM on ilmainen työkalu, jolla voi hallita verkkosivustolla ja mobiilisovelluksissa käytettäviä markkinoinnin ja analytiikan tageja ja koodinpätkiä yhdestä paikasta. Sen avulla voidaan helposti lisätä, päivittää ja poistaa tageja, kuten:


  • Google Analytics tägi

  • Google Ads tagi

  • Meta pixel (tägi)

  • Tiktok pixel (tägi)


ilman tarvetta muokata sivuston varsinaista koodia. GTM toimii välikätenä sivuston ja muiden työkalujen, kuten analytiikka- ja mainosalustojen välillä, yksinkertaistaen koodinhallintaa ja säästäen aikaa. 


Yhteenvetona, käytä näitä


  • Google yritys ja/tai brändiprofiilia

  • Google Search Console

  • Google Analytics

  • Google Tag Manager


Search Console kertoo, miten ihmiset löytävät sivustosi Googlessa.

Analytics näyttää, mitä he tekevät sivustollasi.

Tag Manager hallitsee näitä molempia taustalla.


  1. Verkkokauppa


Google Merchant Center (GMC) - Kauppiaskeskus - Tuotteet näkyviin!


A clear blue back pack with large grinning goblin print
Google Kauppiaskeskuksen ansiosta tuotteesi tupsahtaa esille vaikkapa kuvahaussa

Jos sinulla on verkkokauppa, haluat luultavasti hyödyntää Google kauppiaskeskusta, sillä se vie tuotteet näkyviin Googlen eri palveluihin, kuten Google Haku, Maps ja YouTube - ilmaiseksi, eli ilman maksettua mainontaa.


Tämä onnistuu jos tuotetiedot ovat kaikin puolin kunnossa ja sivusto eheä, ja verkkosivualusta on mahdollistanut tuoteviennin.


Tuotteita on mahdollista syöttää Kauppiaskeskukseen myös käsin tai taulukon avulla.




Yhteenvetona, käytä näitä


  • Google yritys ja/tai brändiprofiilia

  • Google Search Console

  • Google Analytics

  • Google Merchant Center

  • Google Tag Manager



Tärkeimmät google työkalut pienyrittäjälle - lopuksi


Googlen ilmaiset työkalut muodostavat tehokkaan kokonaisuuden, joka auttaa yritystäsi näkymään ja kasvamaan.


Jos et ole varma mistä aloittaa, Digify auttaa sinua ottamaan nämä työkalut käyttöön vaiheittain – helposti ja ymmärrettävästi.


Laita viesti ja kysy! hello@digify.fi


Comments


an arrow pointing upwards
bottom of page